Η έκφραση «ντέρμπι των Αθηνών» χρησιμοποιείται κατά καιρούς από δημοσιογράφους και μη για να περιγραφεί το Παναθηναϊκός – ΑΕΚ. Είναι, όμως, αυτός ο όρος δόκιμος ή το «Τριφύλλι» έχει βρεθεί θύμα ενός «υβριδικού» πολέμου; 

Παναθηναϊκός - ΑΕΚ: Κι όμως, ο όρος «αθηναϊκό ντέρμπι» είναι λάθος!

«Όλα Πράσινα TV»: Κάθε Δευτέρα, 21:00 με 23:00, η κορυφαία Παναθηναϊκή εκπομπή, ζωντανά στις οθόνες σας, εδώ!

Είναι η ΑΕΚ ομάδα της Αθήνας; 

Αν σκεφτεί κάποιος από που προέρχεται το σωματείο της ΑΕΚ, το πρώτο πράγμα που θα του έρθει στο μυαλό είναι η Κωνσταντινούπολη. Αυτό βέβαια, είναι και το σωστό, αφού η Ένωση ιδρύθηκε από πρόσφυγες Κωνσταντινουπολίτες, αποτελώντας την ιστορική συνέχεια της Πέρα Κλουμπ

Βέβαια, απ’ την στιγμή που η Πόλη δεν βρίσκεται στον Ελλαδικό χώρο, είναι λογικό πως η ομάδα χρειάστηκε να βρει μία καινούργια βάση, την οποία αποτέλεσε η Νέα Φιλαδέλφεια. Εκεί, βρίσκεται η ιστορική έδρα των «κιτρινόμαυρων», καθώς και η βάση των οπαδών τους. Τα τελευταία χρόνια, όμως, γίνεται μία προσπάθεια, απ’ την διοίκηση της Ένωσης περισσότερο, η βάση της ομάδας να γίνει η… Αθήνα.  

Σίγουρα, ο όρος Αθήνα είναι ευμετάβλητος, καθώς ο καθένας μπορεί να τον ερμηνεύσει με τον δικό του τρόπο. Για παράδειγμα, ένας άνθρωπος που μένει στην επαρχεία μπορεί να θεωρεί – λανθασμένα – πως ακόμη και ο Πειραιάς ανήκει στην ευρύτερη περιοχή της Αθήνας. Γενικότερα, υπάρχει μία υπεραπλούστευση, η οποία συγχέει την περιοχή της Αττικής με αυτήν της Αθήνας

Ο καλύτερος τρόπος για να καταλάβει κανείς πού βρίσκεται χωροταξικά μία ομάδα, είναι να σκεφτεί πού βρίσκεται η βάση των οπαδών της. Στην περίπτωση της, η ΑΕΚ υπάγεται σε προσφυγικές περιοχές: Νέα Φιλαδέλφεια, Νέα Χαλκηδόνα, Περισσός κλπ. Το πρόβλημα είναι πως οι περιοχές αυτές βρίσκονται εκτός του Δήμου των Αθηνών ή αν θέλουμε να δώσουμε ευρύτερη έννοια βρίσκονται στα μακρινά προάστια του κέντρου. Γιατί, όμως, η ΑΕΚ επιμένει να προσδιορίζεται ευρωπαϊκά με το όνομα AEK ATHENS

Η αξία του Marketing σήμερα 

Η απάντηση στο παραπάνω ερώτημα είναι απλή και λέγεται Marketing. Αν μία ομάδα έχει στην επωνυμία της την πόλη προέλευσής της και η πόλη τυχαίνει να είναι γνωστή παγκοσμίως, αμέσως μένει στο υποσυνείδητο του θεατή. Μάλιστα, οι σύλλογοι που χρησιμοποιούν το όνομα της πόλης τους, φαίνεται πως για κάποιον… περίεργο λόγο είναι πιο επιτυχημένοι. 

Ας πάρουμε για αρχή το παράδειγμα της Λάτσιο και της Ρόμα, αφού αποτελούν δύο clubs που προέρχονται από την Ρώμη. Ωστόσο, μόνο η δεύτερη το χρησιμοποιεί στο επίσημό της όνομα. Βέβαια, η λέξη Λάτσιο πάλι αποτελεί γεωγραφικό όρο και συγκεκριμένα περιγράφει την περιφέρεια στην οποία υπάγεται η Ρώμη. Το πρόβλημα είναι πως λίγοι γνωρίζουν το παραπάνω, ενώ όλοι έχουν ακούσει την ίδια την πόλη. Οι δύο ομάδες μετρούν τρία και δύο πρωταθλήματα αντίστοιχα (3-2), ενώ η Λάτσιο έχει καταφέρει να πάρει και έναν διεθνή τίτλο, το UEFA του 1999, κάτι που θα έπρεπε να την έχει κάνει περισσότερη γνωστή στο «εξωτερικό». Παρόλα αυτά, στην πραγματικότητα η Ρόμα αριθμεί πολύ περισσότερους οπαδούς σε όλη την γη, όχι γιατί έχει παραπάνω τίτλους, αλλά γιατί ένα Brand Name με την λέξη Ρώμη δεν γίνεται να χάσει από ένα της Λάτσιο

Άλλη περίπτωση αποτελεί η Τσέλσι στην Αγγλία, η οποία είναι η μόνη Λονδρέζικη ομάδα που φέρει το όνομα της πόλης της στην επωνυμία της (Chelsea London). Η Άρσεναλ, η Τότεναμ, η Φούλαμ, η Γουέστ Χαμ και η Κρίσταλ Πάλας δεν χρησιμοποιούν την λέξη Λονδίνο, παρότι αποτελεί μία απ’ τις πιο μεγάλες πρωτεύουσες παγκοσμίως. Αποτέλεσμα; Η Τσέλσι αυτή την στιγμή στο Instagram έχει σχεδόν όσους followers όσους έχουν οι παραπάνω ομάδες μαζί. Όλα αυτά συμβαίνουν, ενώ η Άρσεναλ είναι πολύ πιο επιτυχημένη απ’ την ίδια, ωστόσο δεν κατάφερε να πουλήσει ποτέ πως είναι ομάδα του Λονδίνου. Ή μήπως νομίζετε πως ο Αμπράμοβιτς επένδυσε τυχαία στην ομάδα που φέρει το όνομα του Λονδίνου παγκοσμίως, σε μία εποχή που το ποδόσφαιρο δεν έχει οπαδούς μόνο στην Ευρώπη, αλλά αντιθέτως η αγορά της Ασίας αρχίζει να «αλλάζει» τις ισορροπίες;  

Για αυτό εξάλλου «έριξαν χρήμα» στην Παρί και οι Άραβες. Γιατί ήξεραν πως ναι μεν θα δώσουν πολλά χρήματα, αλλά παράλληλα γνωρίζαν πως όλοι θα ξέρουν ότι ομάδα που θα κάνει αυτές τις «φανταχτερές» μεταγραφές θα είναι η ομάδα που έχει την ονομασία της δημοφιλέστερης πόλης σε όλο τον κόσμο, αυτή του Παρισιού. Δεν πήγαν να δώσουν τα χρήματά τους ούτε στην Μαρσέιγ, ούτε στην Μπορντό, ούτε στην Λιόν, πήγαν στην Παρί

Για αυτό και η διοίκηση της ΑΕΚ χρησιμοποιεί το όνομα της Αθήνας, μιας πόλης που γνωρίζει όλος ο πλανήτης από αρχαιοτάτων χρόνων. Γιατί ξέρει πως έτσι θα μείνει πολύ ευκολότερα στο πίσω μέρους του μυαλού όσων τυχών την παρακολουθήσουν.  

Η ομάδα της Αθήνας είναι ο Παναθηναϊκός 

Ο Παναθηναϊκός αποτελεί την πραγματική ομάδα που εκπροσωπεί την Αθήνα και αυτό μπορεί να το αντιληφθεί κανείς από πολλές πλευρές. Αρχικά, είναι γνωστό πως μέχρι το 2000, όταν η Ακρόπολη δεν είχε μόνιμο φωτισμό, φωταγωγούταν εκτάκτως όταν νικούσε ο Παναθηναϊκός. Αυτό συνέαβαινε γιατί το «Τριφύλλι» ήταν το «καμάρι» της πόλης και οι δύο αυτές έννοιες ήταν ταυτόσημες μεταξύ τους.  

Μία αστεία ιστορία που φανερώνει και την σύνδεση των δύο είναι αυτή του Αρτέμη Μάτσα. Ο γνωστός ηθοποιός σε συνέντευξη που είχε παραχωρήσει ανέφερε χαρακτηριστικά: «Παρότι μεγάλωσα στην Πλάκα έγινα Ολυμπιακός και όχι Παναθηναϊκός». Άθελα του, δηλαδή, αποκάλυψε πως όποιος γεννιόταν στην Πλάκα (συνοικία κυριολεκτικά κάτω απ’ την Ακρόπολη) γινόταν αυτομάτως οπαδός των «πρασίνων». 

Έπειτα, το «Τριφύλλι» διαδραμάτιζε και κοινωνικό χαρακτήρα. Όπως η ΑΕΚ αποτελούσε την ομάδα των προσφύγων που όλοι οι ξεριζωμένοι κάτοικοι Αττικής υποστήριζαν, ομοίως ο Παναθηναϊκός ήταν η ομάδα των «εσωτερικά» ξεριζωμένων, αυτών που ερχόντουσαν στην Αθήνα απ’ την επαρχία για ένα καλύτερο «αύριο» και συνέβαλαν στην μεγάλη αστικοποίηση της πόλης. Αυτοί οι άνθρωποι, που ήταν νέοι στη μεγαλούπολη, έψαχναν κάποιον τρόπο να ταυτιστούν με αυτήν και να νιώσουν πως ανήκουν εδώ. Αυτός ο τρόπος ήταν ο Παναθηναϊκός, αφού μέσα απ’ την υποστήριξη τους στο «Τριφύλλι» κατάφεραν να δημιουργήσουν δεσμούς με την μέχρι πρότινος «ψυχρή» πόλη στην οποία διέμεναν. 

Ο Παναθηναϊκός, λοιπόν, οφείλει να διασφαλίσει την κληρονομιά του και να μην πέφτει θύμα των παγίδων που θέτουν οι αντίπαλοί του. Μάλιστα, η ΠΑΕ προσπάθησε φέτος να αναδείξει την σχέση ομάδας – πόλης, παρουσιάζοντας την νέα εμφάνιση μπροστά στον Ιερό Βράχο, ενώ η ΚΑΕ απ’ την πλευρά της πορεύτηκε πέρσι με το σύνθημα «We are Athens», αποτυπώνοντας τον ισχυρό δεσμό. Τα όποια λάθη του παρελθόντος πρέπει να διορθωθούν και το «Τριφύλλι» οφείλει να μην «προδώσει» τις ρίζες του. Ένας απλός τρόπος είναι οι ρεπόρτερ του Παναθηναϊκού να μην χρησιμοποιούν εκφράσεις όπως «αθηναϊκό ντέρμπι». Στο κάτω – κάτω, αν το ντέρμπι Παναθηναϊκός – ΑΕΚ χρειάζεται ένα όνομα ας λέγεται το «ντέρμπι των Ευρωπαίων», μιας και είναι οι μοναδικοί ελληνικοί σύλλογοι που έχουν βρεθεί σε ημιτελικά ευρωπαϊκής διοργάνωσης. 

Επί τη ευκαιρία, απολαύστε τα κορυφαία γκολ του εν λόγω ντέρμπι (Παναθηναϊκός – ΑΕΚ), παρακάτω:

Διαβάστε ακόμη…

Πηγή