Εδω και μερικές μέρες, με αφορμή την δήλωση του Τζο Μπάιντεν, έχει προκληθεί μία μεγάλη συζήτηση για το αν οι φαρμακευτικές εταιρίες πρέπει ή όχι να αφήσουν ελεύθερες τις πατάντες των εμβολίων, προκειμένου αυτά να γίνουν προσβάσιμα σε μεγάλες ποσότητες και από χώρες που αντιμετωπίζουν μεγάλο πρόβλημα.
Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η Ινδία, ενώ σε παρόμοια κατάσταση είναι και οι Αφρικανικές χώρες, με τα κρούσματα και τους θανάτους να καταφέρνουν μεγάλο πλήγμα στην ανθρωπότητα.
Υπό φυσιολογικές συνθήκες, το αίτημα του Αμερικάνου προέδρου θα γινόταν αποδεκτό από το σύνολο του κόσμου, όμως κάτι τέτοιο, όπως εύκολα καταλαβαίνει κανείς, δεν ισχύει. Και δεν ισχύει γιατί στην μέση υπάρχουν μεγάλα συμφέροντα. Μεγάλα ποσά έχουν δαπανηθεί στις έρευνες που έγιναν το προηγούμενο διάστημα, ενώ τεράστια είναι αυτά που έχουν προβλεφθεί για τα κέρδη που θα υπάρξουν.
Τα δύο στρατόπεδα
Ηγέτες μεγάλων και ισχυρών χωρών, όπως είναι ο Εμάνουελ Μακρόν της Γαλλίας συντάχθηκαν με τον Τζο Μπάιντεν, όμως το ίδιο γίνεται και με την αντίθετη πλευρά, η οποία κοιτάζει καθαρά και αποκλειστικά τους… αριθμούς, με χαρακτηριστικό παράδειγμα την άρνηση της Άνγκελα Μέρκελ.
Είναι ενδεικτικό πως ακόμα μόνο και μόνο η συζήτηση που γίνεται αυτές τις μέρες, έχει προκαλέσει την πτώση της μετοχής της Pfizer, καθώς μεγαλώνει η ανησυχία οτι η πρόβλεψη για τα κέρδη που θα υπάρξουν από την πανδημία (σ.σ όσο τραγικό και αν ακούγεται αυτό), δεν θα βγει πραγματική.
Όσοι υποστήριξαν στο πρόσφατο παρελθόν ή υποστηρίζουν ακόμα και σήμερα, την άρνηση των φαρμακευτικών εταιριών, χρησιμοποιούν ως επιχείρημα αυτό το οικονομικό κομμάτι και την εκτίμηση πως αν αναγκαστούν στην δημοσιοποίηση της πατέντας, η εξέλιξη αυτή θα αποθαρρύνει έρευνες που μπορεί να γίνουν στο μέλλον για αναλόγως μεγάλα προβλήματα.
Ωστόσο υπάρχει ένα παράδειγμα από το παρελθόν που δεν συνηγορεί σε αυτό… Αντιθέτως δείχνει πως όταν στην εξίσωση μπαίνει η ανθρώπινη ζωή, αυτομάτως παίρνει προτεραιότητα. Μιλάμε για την περίπτωση της Volvo και της ζώνης ασφαλείας στα αυτοκίνητα.
«Το δώρο της Volvo που έσωσε εκατομμύρια ζωές»
Την ιστορία είχε φέρει στην επικαιρότητα, πριν από δύο χρόνια περίπου, ο Douglas Bell στο Forbes, με ένα κείμενο που είχε τίτλο «Το δώρο της Volvo στον κόσμο. Οι μοντέρνες ζώνες που έσωσαν εκατομμύρια ζωές» και ξεκινούσε με τον ισχυρισμό της Σουηδικής εταιρίας «Ελάχιστοι άνθρωποι έχουν σώσει τόσες πολλές ζωές όσες ο Nils Bohlin». Κάτι που δεν απέχει και πολύ από την πραγματικότητα αν σκεφτούμε πως ο συγκεκριμένος μηχανικός ήταν ο άνθρωπος που ανακάλυψε την ζώνη ασφαλείας τριών σημείων πίσω στο 1959.
Πρόεδρος της Volvo τότε ήταν ο Gunnar Engellau, ο οποίος είχε χάσει κοντινό συγγενικό του πρόσωπο σε ένα τροχαίο λόγω των ελλείψεων στο σχεδιασμό της ζώνης δύο σημείων που χρησιμοποιούσαν κάποια αυτοκίνητα τότε, χωρίς όμως να έχουν μεγάλη ανταπόκριση από τους επιβάτες που δεν τις έβλεπαν με καλό μάτι.
Η απώλεια αυτή είχε ως αποτέλεσμα να τον οδηγήσει στην απόφαση να βρει κάτι καλύτερο για την ασφάλεια όσων μπαίνουν στα αυτοκίνητα της Volvo. Κατέληξε λοιπόν στον Bohlin, τον οποίο πήρε από την αντίπαλη Saab και του ανέθεσε αυτό το project.
Χρειάστηκαν εκατοντάδες δοκιμές, αλλά και ανάλυση χιλιάδων ατυχημάτων τις δεκαετίες του ’50 και του ’60, πριν πειστούν οι Σουηδοί να χρησιμοποιήσουν το νέο τύπο ζώνης. Από το 25% του 1965, το ποσοστό εκτοξεύτηκε στο 90% δέκα χρόνια.
Η πατέντα
Η συνήθης τακτική της Volvo, αλλά και των περισσότερων εταιριών είναι να κατοχυρώσουν την πατέντα τους, προκειμένου να έχουν προβάδισμα και πλεονέκτημα έναντι των αντιπάλων τους, με στόχο τα μεγαλύτερη κέρδη.
Ωστόσο, οι ζώνες ασφαλείας ήταν κάτι διαφορετικό… Η εταιρία έδωσε την πατέντα στους αντιπάλους της για να ενθαρρύνουν και εκείνοι τον κόσμο να χρησιμοποιούν τις ζώνες ασφαλείας, με αποτέλεσμα να έχουν σωθούν εκατομμύρια ζωές που θα είχαν χαθεί είτε από τα κενά ασφαλείας που υπήρχαν στα προηγούμενα μοντέλα, είτε από τη μη χρήση της.
Ίσως οι φαρμακευτικές εταιρίες, θα πρέπει να διαβάσουν την ιστορία αυτή και να αναθεωρήσουν τις προτεραιότητές τους.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ